• Review op congres
    ‘Leren zichtbaar maken in actie’

    “Expertise is the impact how you teach” Daarmee opende John Hattie het congres ‘Leren zichtbaar maken in actie’.
    “Een goede leraar is niet per definitie een professional met ervaring, vooral één met expertise. Hij weet hoe hij
    impact kan realiseren op het leren van leerlingen.” Tijdens twee inspirerende dagen - met creatieve interieurs als
    decor - werden de deelnemers ondergedompeld in de wereld van impact, feedback, groei en reflectie.
  • Joelende fans, opgezweept door MIER

    Voordat John Hattie het podium betrad, brachten improvisatiecabaretiers Michel en Eric (MIER) de deelnemers in
    een enthousiaste stemming. “Zo’n volle zaal is net als een klas: voorin zitten de ‘brave’ opletters, achterin
    gaan ze straks propjes gooien. Maar één geruststelling voor diegenen die vooraan zitten: wij zetten je niet voor gek,
    dat doen de meeste mensen zelf wel.” Daarna oefende het tweetal de binnenkomst van Hattie: “Verwelkom hem als gillende
    tienermeisjes bij een optreden van Justin Bieber.” En zo geschiedde!
  • ‘Recht op groei’

    “Excellence is allround us”, begon Hattie zijn keynote. “Weet je als school waar je staat? Herken je de excellentie
    bij jezelf? En ook in je team?” Hattie benadrukte dat je eigenlijk verplicht bent te weten waar je staat. “Blijf je
    dat antwoord schuldig, dan is de kans groot dat je de verkeerde dingen doet. Praat met elkaar over de impact op
    school en in je team. En voer de discussie dat iedere leerling elk schooljaar recht heeft op minimaal een jaar groei.
    Dat is belangrijker dan hoge resultaten.”
  • ‘Where to go next?’

    “Vraag je niet af hoeveel feedback je geeft, maar vraag je af hoeveel feedback de leerling heeft ontvangen.” Ook op
    de tweede dag ontbrak uiteraard het belang van feedback niet. “Goede feedback aan leerlingen bevat altijd: where to go next?”
    Hattie wees er nog eens op dat de feedback die je van leerlingen ontvangt vele malen belangrijker is dan de feedback die
    je geeft. “Daardoor kun je je impact meten.”
  • ‘Via blubber naar Leren zichtbaar makende school’

    Uit twaalf workshops, inclusief de masterclass van John Hattie, konden de deelnemers er twee volgen. Nieuw was
    ‘De Leren zichtbaar maken school’. Trainer Ilse Marks: “Vaak zien we dat scholen ergens in een van deze drie fases
    starten om te werken aan zichtbaar lerende leerlingen en leraren.” Die fases zijn: (1) toerusten van leerlingen met taal
    van leren, (2) initiatief uitlokken en ruimte creëren, en (3) loslaten en keuzes maken, anders organiseren. “Best lastig.
    Je komt geheid in de ‘blubber’ vast te zitten. Pas als er chaos is, weet je dat je aan het leren bent. Het valt of staat
    met de schoolleiding; die moet hier het voortouw in nemen.”
  • ‘Het belang van hardop denken’

    Monique van der Knaap leidde de workshop ‘Metacognitieve strategieën in actie’. “Bij het aanleren van een
    leerstrategie zijn er vaste stappen: ik doe het voor, wij doen het samen, jullie doen het samen, en jij doet
    het zelf.” Deze stappen lichtte ze toe volgens de strategie ‘hardop denken’. Ze nam de groep mee in een voorbeeld
    over persoonsvormen. “Met hardop denken blijven de stappen beter hangen. Als een leerling telkens hardop afvraagt
    wat de stappen zijn, merk je als leraar dat de leerling aan het leren is.”
  • ‘Liever groei dan prestatie’

    “Drie vragen! Wat weet je al? Wat is je uitdaging? En wat is je vraag?” Zo prikkelde John Hattie de aanwezigen tijdens zijn
    masterclass om na te denken over waar zij nu zelf staan. Vervolgens nodigde hij de toehoorders uit vragen te stellen. En hij
    benadrukte nogmaals het belang van prestatie versus groei. “Kijk naar waar een leerling vandaan komt, in plaats van waar hij
    nu is. Een goed presterende leerling hoeft niet per se de beste leerling te zijn.”
  • Tango, opera, wals en smartlap

    Tegen het einde van de congresdag werden vier filmpjes vertoond rond de thema’s ‘bevlogen leraar’, ‘effectieve feedback’,
    ‘ken uw impact’ en ‘de zichtbaar lerende leerling’. Na elke video ging het cabaretduo MIER op hilarische wijze in op het thema.
    Met humor en zelfspot sloten ze elk onderdeel af met een geïmproviseerd lied. In de muziekgenres tango, opera, wals en smartlap
    zongen ze onder meer: “Piece of Cake. Wat leer je van je foutje van de week?” Gelach. En uiteindelijk applaus voor Hattie die
    afsloot met: “Het zou mooi zijn als je in de klas dezelfde energie kunt oproepen als MIER hier teweegbrengt.”
  • Op de kiek met Hattie

    “Ik heb vandaag zeer veel verteld. Maar als je echt impact wil hebben, dan moet je ermee
    aan de slag gaan. Inmiddels zijn er zo’n dertig Leren zichtbaar maken trainers. Zij helpen
    jullie graag”, besloot Hattie. “Ik kijk ernaar uit om jullie volgend jaar terug te zien en
    te vernemen wat jullie impact is.” Daarna drongen zich ware ‘fans’ naar voren om een selfie
    te nemen met hun ‘idool’. Ook de Leren zichtbaar maken trainers gingen die dag met elkaar
    op de plaat, uiteraard met Hattie.
< >
1 2 3 3 3 3 3 3 3

Review op congres
‘Leren zichtbaar maken in actie’

“Expertise is the impact how you teach” Daarmee opende John Hattie het congres ‘Leren zichtbaar maken in actie’. “Een goede leraar is niet per definitie een professional met ervaring, vooral één met expertise. Hij weet hoe hij impact kan realiseren op het leren van leerlingen.” Tijdens twee inspirerende dagen - met creatieve interieurs als decor - werden de deelnemers ondergedompeld in de wereld van impact, feedback, groei en reflectie.


Joelende fans, opgezweept door MIER

Voordat John Hattie het podium betrad, brachten improvisatiecabaretiers Michel en Eric (MIER) de deelnemers in een enthousiaste stemming. “Zo’n volle zaal is net als een klas: voorin zitten de ‘brave’ opletters, achterin gaan ze straks propjes gooien. Maar één geruststelling voor diegenen die vooraan zitten: wij zetten je niet voor gek, dat doen de meeste mensen zelf wel.” Daarna oefende het tweetal de binnenkomst van Hattie: “Verwelkom hem als gillende tienermeisjes bij een optreden van Justin Bieber.” En zo geschiedde!

‘Recht op groei’

“Excellence is allround us”, begon Hattie zijn keynote. “Weet je als school waar je staat? Herken je de excellentie bij jezelf? En ook in je team?” Hattie benadrukte dat je eigenlijk verplicht bent te weten waar je staat. “Blijf je dat antwoord schuldig, dan is de kans groot dat je de verkeerde dingen doet. Praat met elkaar over de impact op school en in je team. En voer de discussie dat iedere leerling elk schooljaar recht heeft op minimaal een jaar groei. Dat is belangrijker dan hoge resultaten.”


‘Where to go next?’

“Vraag je niet af hoeveel feedback je geeft, maar vraag je af hoeveel feedback de leerling heeft ontvangen.” Ook op de tweede dag ontbrak uiteraard het belang van feedback niet. “Goede feedback aan leerlingen bevat altijd: where to go next?” Hattie wees er nog eens op dat de feedback die je van leerlingen ontvangt vele malen belangrijker is dan de feedback die je geeft. “Daardoor kun je je impact meten.”


‘Via blubber naar Leren zichtbaar makende school’

Uit twaalf workshops, inclusief de masterclass van John Hattie, konden de deelnemers er twee volgen. Nieuw was ‘De Leren zichtbaar maken school’. Trainer Ilse Marks: “Vaak zien we dat scholen ergens in een van deze drie fases starten om te werken aan zichtbaar lerende leerlingen en leraren.” Die fases zijn: (1) toerusten van leerlingen met taal van leren, (2) initiatief uitlokken en ruimte creëren, en (3) loslaten en keuzes maken, anders organiseren. “Best lastig. Je komt geheid in de ‘blubber’ vast te zitten. Pas als er chaos is, weet je dat je aan het leren bent. Het valt of staat met de schoolleiding; die moet hier het voortouw in nemen.”


‘Het belang van hardop denken’

Monique van der Knaap leidde de workshop ‘Metacognitieve strategieën in actie’. “Bij het aanleren van een leerstrategie zijn er vaste stappen: ik doe het voor, wij doen het samen, jullie doen het samen, en jij doet het zelf.” Deze stappen lichtte ze toe volgens de strategie ‘hardop denken’. Ze nam de groep mee in een voorbeeld over persoonsvormen. “Met hardop denken blijven de stappen beter hangen. Als een leerling telkens hardop afvraagt wat de stappen zijn, merk je als leraar dat de leerling aan het leren is.”


‘Liever groei dan prestatie’

“Drie vragen! Wat weet je al? Wat is je uitdaging? En wat is je vraag?” Zo prikkelde John Hattie de aanwezigen tijdens zijn masterclass om na te denken over waar zij nu zelf staan. Vervolgens nodigde hij de toehoorders uit vragen te stellen. En hij benadrukte nogmaals het belang van prestatie versus groei. “Kijk naar waar een leerling vandaan komt, in plaats van waar hij nu is. Een goed presterende leerling hoeft niet per se de beste leerling te zijn.”


Tango, opera, wals en smartlap

Tegen het einde van de congresdag werden vier filmpjes vertoond rond de thema’s ‘bevlogen leraar’, ‘effectieve feedback’, ‘ken uw impact’ en ‘de zichtbaar lerende leerling’. Na elke video ging het cabaretduo MIER op hilarische wijze in op het thema. Met humor en zelfspot sloten ze elk onderdeel af met een geïmproviseerd lied. In de muziekgenres tango, opera, wals en smartlap zongen ze onder meer: “Piece of Cake. Wat leer je van je foutje van de week?” Gelach. En uiteindelijk applaus voor Hattie die afsloot met: “Het zou mooi zijn als je in de klas dezelfde energie kunt oproepen als MIER hier teweegbrengt.”

Check ook de filmpjes van de 5 actiegebieden


Op de kiek met Hattie

“Ik heb vandaag zeer veel verteld. Maar als je echt impact wil hebben, dan moet je ermee aan de slag gaan. Inmiddels zijn er zo’n dertig Leren zichtbaar maken trainers. Zij helpen jullie graag”, besloot Hattie. “Ik kijk ernaar uit om jullie volgend jaar terug te zien en te vernemen wat jullie impact is.” Daarna drongen zich ware ‘fans’ naar voren om een selfie te nemen met hun ‘idool’. Ook de Leren zichtbaar maken trainers gingen die dag met elkaar op de plaat, uiteraard met Hattie.